zondag 5 augustus 2012

HET ETEN VAN DE ARMEN



Het is weer mosselen tijd. Hier in Vlaanderen staan de mosselen weer op het menu van veel restaurants. Ik at voor het eerst mosselen in een snackbar in Eindhoven samen met een Limburgse collega met wie ik tot diep in de nacht op stap was geweest als jonge Philipsmedewerker. Mosselen op zuur met mosterd. 

Dat de Vlamingen gek zijn op Zeeuwse mosselen ontdekte ik pas toen ik er woonde. Ooit waren mosselen in Vlaanderen en misschien ook wel in Zeeland en elders het voedsel van de armen, net zoiets als in mijn jeugd de makreel, de rolmops, de zure en de zoute haring. Nu is vis net zo duur als vlees. Ik zag dat een pot mosselen natuur al gauw 26 € kost.

Thuis mosselen eten van de Aldi is wel zo goedkoop en vooral ook lekker. Je kunt de mosselen zelf op smaak brengen naar eigen inzicht en voorkeur. Om te beginnen hieronder Diny’s recept voor een heerlijk potje mosselen van 2 kilo.

Mosselen met venkel

Snij loof  van 2 venkels in stukken. Snij een grote ui in stukken. Bak ui en venkel samen in een beetje olie. Roer de groenten om met Provencaalse kruiden en een in stukken gesneden grondtomaat. Giet er een kopje water bij met een klein beetje kipbouillon. Even met de deksel erop laten sudderen.

Neem de grof gesneden loof van de venkel uit de pan en gooi het weg. Snij nu de rest van de venkel in grove stukken en voeg die bij de ui in de pan. Was de mosselen en doe ze in de pan met de venkel, de ui en de tomaat. Op een hoog vuur en al schuddend de mosselen gaar laten worden.

Op het laatst wat vocht uit de pan gieten en er  en bakje roomkaas met kruiden bij doen. Goed omschudden en opdienen samen met knapperig gebakken frietjes. Op je bord kun je nog een of een meer sausjes doen maar nodig is het niet.

Om op smaak te komen, kun je voor het opdienen van de mosselen beginnen aan een biertje. Diny dronk er een ‘Witte’ van Hoegaarden bij. Ik had een straf donker abdijbiertje Abt 12 van St. Bernardus. Volgens onze biervrouw het op een na beste biertje van België. Aangezien ik dat beste biertje nog niet gedronken heb, is voorlopig Abt12 voor mij het beste.

4 opmerkingen:

  1. Amai Petrus, ga je nu ook al een kookblog beginnen :-)? Mosselen, daar waag ik mij niet aan. Geen doen om die met één bruikbare hand te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ZJA
    Mijn vrouw zou zo'n blog gemakkelijk kunnen beginnen.
    Je hebt ook anders klaar gemaakte mosselen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind mosselen ook niet echt appetijtelijk eruit zien ...

    BeantwoordenVerwijderen